söndag 2 mars 2008

Reflektioner kring två nutida fenomen, del 2

I detta inlägg kommer jag ta upp en annan utveckling som tagit fart de senaste åren. Tidningar, främst Aftonbladet och Expressen som har långa följetonger om vad som händer i tv-program som "Bonde söker fru" och "Let's dance" och "Melodifestivalen". Jag, och skulle jag tro de flesta, anser att medias främsta uppgift är att rapportera om nyheter och utföra granskningar av den förda politiken och dess konsekvenser, inte att sprida skvaller om deltagarna i diverse tv-program. Tyvärr ägnar tidningar som SvD och DN också stort utrymme åt framförallt melodifestivalens deltagare och utför långa analyser av deras chanser etc. Den sena vintern och tidiga våren är nästan som en hemsökelse då det ibland känns som det enda som står på löpsedlerna är vem av delatagarna i melodifestivalen som fick utbrott på vem, vem av de kvinnliga deltagarna som kommer att vara mest lättklädd etc. För övrigt har den stora finalen, som brukar sändas i början av maj, för länge sedan urartat till en cirkus där det ena oseriösa och pajasaratade framträdandet avlöser det andra. Sverige är ett av de få länder som fortfarande ägnar stort intresse åt tävlingen.

Vad jag minns är det här med långa regelbundna följetonger med skvaller om deltagare i tv-program något som startade med dokusåpornas intåg och som ökat markant på senare år med populära tv-program som de två nämnda "Bonde söker fru" och "Let's dance" och när melodifestivalen delades upp till fem deltävlingar och en final istället för som tidigare ett enda program.

Min poäng med detta inlägg är att påpeka orimligheten i att medier ägnar så stort utrymme åt oviktiga saker som melodifestivalen och skvaller om tv-deltagare.

1 kommentar:

Weine Berg sa...

När de på eget bevåg tar bort information om mycket av brottsligheten, identiteten på brottslingar, alla händelser som inte stämmer med deras ideologi samt olämpliga perspektiv för läsarna blir det mycket utrymme kvar som måste fyllas... Det är där sånt fluff som du beskriver kommer in.