torsdag 28 februari 2008

Reflektioner kring två nutida fenomen, del 1

En hel del saker som händer i Sverige och runtom i världen är bra. De dåliga sakerna som händer är dock väldigt oroväckande och kunde relativt enkelt avhjälpas och jag ska här ägna två inlägg åt två handfasta exempel. Det första är införandet av kameraövervakning i tunnelbanan och bussar här i Stockholm. En ganska bra åtgärd kan det tyckas, en konkret åtgärd för att minska brottsligheten och otryggheten, men vad är det som ligger bakom egentligen?
Varför behövs denna övervakning nu helt plötsligt när vi klarat oss utan den hittills? Förklaringen är ett råare samhällsklimat med fler brott och mer skadegörelse, till stor del beroende på framväxten av det mångkulturella samhället. Se mitt tidigare inlägg om hur brottsligheten ökat i Sverige. Att hänga upp kameror är att angripa symptomen på ett samhälle som blir osundare och osundare istället för att gå på orsakerna. Vad är då bieffekterna av kameraövervakning? För min egen del är det en rätt obehaglig känsla att se de där kamerorna som nästan ser ut som ögon hänga överallt. De får mig att känna mig övervakad och påminner mig om att vi skapat ett osunt samhälle där sådana kameror överhuvudtaget behövs. Många känner som jag, andra gör det inte.
Den andra bieffekten med kameraövervakning är att allt fler blir intresserade av informationen och kommer att lobbya ända tills rätten att använda den är deras. Nu pratar jag alltså inte enbart om kamerorna i lokaltrafiken utan övervakningskameror och trafikövervakningskameror generellt. Först ut är polisen som vill använda informationen till att kartlägga kriminella och deras aktiviteter, sedan kommer försäkringsbolagen och försäkringskassan som vill kontrollera att man inte brutit mot reglerna när man vill ha ut ersättning, att man inte är ute och är aktiv när man är sjukskriven osv. Sist ut är alla reklamföretag som vill kunna kartlägga folks köpbeteenden och vanor för att kunna skapa effektivare reklamkampanjer och kunna skräddarsy reklam för vissa kundgrupper. De som sett filmen "Minority Report" får en inblick i hur det kan bli i framtiden. Intelligenta kameror som kan identifiera personer genom ögonscanning på avstånd och rikta reklammeddelanden till just den personen finns överallt. Science fiction? Nej, knappast. De tekniska hindren som fortfarande finns för sådan teknik kommer att undanröjas inom snar framtid.

Min poäng med detta inlägg är att om vi inte vill ha ett totalt övervakningssamhälle inom överskådlig framtid, måste vi göra allt vi kan för att motverka expansionen av kameror och lagändringar som låter allt fler få del av informationen. Annars kommer det sluta med ett samhälle där man knappt kan sticka näsan utanför sin ytterdörr utan att bli övervakad och kartlagd.

Inga kommentarer: