Det har blivit lite väl många inlägg om brottslighet hittills känner jag. Syftet med min blogg var att skriva om lite allt möjligt så här kommer ett inlägg om växthuseffekten.
Jag gjorde DN:s test som visar hur mycket växthusgaser man släpper ut per år och till min förvåning hamnade jag strax över medelsvensken med 6,6 ton/år.
Jag åker inte bil till jobbet, jag flyger aldrig långflygningar och jag har bara lågenergilampor hemma. Det senare kan jag verkligen rekommendera, jag har inte behövt byta någon lampa sedan jag skaffade lågenergilampor, och den äldsta har jag haft i över 6 år nu.
Varför hamnade jag då över snittet? Tror det är av följande anledningar. Jag och min familj har ett landställe där lite värme måste vara på året runt så att inte möblerna ska skadas för det första. För det andra äter jag ganska mycket kött (ska försöka skära ner) som är resurskrävande och för det tredje har jag inte grön el och äger lite äldre hushållsmaskiner som drar mer el än moderna.
Miljöpartiet är rätt ute (för en gång skull) när de vill göra inrikesflyg onödigt genom att satsa på tåg. Att flyga mellan t ex Stockholm och Göteborg är ett himla slöseri och dessutom inte särskilt tidssparande. Med ett snabbt tåg skulle det kunna ta 2,5 timme. Om vi räknar att det tar 30 minuter till Arlanda från Stockholm C, 45 minuter incheckning/tidsmarginal, 30 minuter flygning och 20 minuter transport Landvetter- Göteborg C blir det 2 h 5 minuter. 25 minuter längre restid är det väl värt att rädda jorden?
Det finns mängder av sträckor som är ungefär likvärdiga Sthlm-Gbg som till exempel New York-Washington, Berlin-Bryssel och Sydney-Melbourne där man hade kunnat ersätta flyg med snabba tåg. Jag tycker vi kan ta ett radikalt steg och förbjuda inrikesflyg och flyg på sträckor mindre än 50 mil.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Mycket bra artikel! Det behövs krafttag om vi ska ha något jordklot (eller fosterland...) kvar i framtiden!
Tackar! Läs och kommentera gärna mina andra inlägg också.
Nu tog du väl i liite med ordet "förbjuda". Vorde inte det ideala att helt enkelt göra tågalternativet till ett starkare argument genom att tex ge även vuxna människor (inte bara sista-minuten-ungdomar) möjlighet att åka snabbtåg för en billig penning? Tågnätet är inte att betrakta som någon lyxinrättning utan ingår i Sveriges infrastruktur i ett samhälle där människor ofta tvingas till långa transporter. Således är det en angelägenhet för den landets ledning att göra denna transportmöjlighet ekonomisk och smidig - ja varför inte billigare än bilen per resenär? Jag är övertygad om att en bra planering kommer möjliggöra dylika resor som i längden blir ekonomsikt bärande, dvs UTAN statlig subvention.
Du har ännu en fråga att ta ställning till - är koldioxiden ett hot eller en propagandabluff?
Skicka en kommentar